دانستنی های پزشکی

فسفر:اختلال در عمل کلیه ها به عدمتعادل جدی فسفر منجر می شود در حفظ کلیه ها نقش مهمّی دارد. منابع فسفر: لبنیّات،مغز ها و موادّ غذایی حیوانی.

 

تمایل به جمع آوری چربی در ناحیّه شکم و چاق شدن سریع با کمبود ویتامین D ارتباط دارد و به ویژه در کودکان دختر کمبود ویتامین D نه تنها موجب چاقی می شود بلکه مشکلاتی نیز در رشد قدّ ایجاد می کند. علاوه بر نور آفتابکه ساده ترین راه برای کسب این ویتامین است منابع غذایی از جمله ماهیهای پر چرب مثل قزل آلا و شاه ماهیو شیر خوراکی و مشتقّات آن غنی از از ویتامین گروه D می باشند.

 

اگر سلنیم خون به بیش از 100میکروگرم در دسی لیتربرسد،شرایطی به نام «سلنوزیس»به وجود می آید ، علایم سلنوزیس شامل،آشفتگی معده-روده ای،ریزش مو،لکه های سفید روی ناخن ، تنفّس با بوی سیر،خستگی،تحریک پذیری و اختلال مربوطبه اعصاب است.

 

ید:کاهش وزن و لاغری ، خستگی ، تعریق،بی حالی ، سردرد از علایم کمبود یُد و کم کاری تیرویید است.تنها منبع طبیعی ید،غذاهای دریایی هستند و یدی که به نمک های خوراکی افزوده می شود شیمیایی است. منابع غنی ید غذاهای دریای هستند.

 

مواد غذایی غیرلبنی سرشار از کلسیم:سبزیجاتی با برگ های سبز تیره همانند اسفناج و یا خوردن یک وعده اضافی ازسبزیجات در وقت ناهار می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تأمین کند.پرتقال ، لوبیاچیتی و بادام

 

بیماری های کمبود پتاسیم:ضعف،بی اشتهایی،خستگی ،تهوّع و استفراغ، بی حسّی و مورمور شدن،مشکلات قلبی و کلیوی ، پر ادراری، احساس تشنگی زیاد،.موادّ خوراکی برطرف کننده:پرتقال،نارنگی،غلّات تازه،شیر،گوجه،سبزیجات تازه،موز و گوشت

 

آهن: بعضی از علایم کم خونی فقر آهنعبارتند از:رنگ پریدگی پوست،زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم ها،خستگی زودرس،سرگیجه و سردرد،خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها،حالت تهوّع و در کم خونیشدید گود شدن روی ناخن(ناخن قاشقی).منابع غذایی آهن دار : جگر،قلوه،گوشت قرمز،ماهی،زرده تخم مرغ،سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری،اسفناج عدس و لوبیا.

 

درمان کم خونی با خوراکی گیاهی:عسل:با خوردن عسل در مدّت بسیار کمی به تعداد گلبول های قرمز8-25درصدافزوده می شود.پسته ، فندق:خون افزای خوبی الست و رنگ چهرهن را می گشاید.دمکرده برگ با پوست سبز گردو موجب افزایش تعداد گلبول های قرمز می شود.عدس:یکی از موادّ خوراکی افزایش دهنده گلبول های قرمز خون است.نخود سبز،زرد آلو، گردو،خرما،شاغم،کلم.

 

غذاهای کالری منفی تماماً از میوه ها و سبزیجات بوده و این غذاها حاوی مقادیر بالایی از سلولز و آب می با شند. سبزیجات:کدو، کلم،اسفناج،شلغم،کلم برگ،کرفس،فلفل قرمز،خیار،سیر،مارچوبه،کلم بروکلی،کلم  گل، لوبیا سبز، پیاز،گوجه فرنگی،پیاز چه،تره فرنگی، میوه ها: سیب،گریپ فروت، لیمو،پرتقال، توت فرنگی،نارنگی ،آناناس،مانگو،آلو

 

تخم مرغ: بدون شک یکی از بهترین منابع پروتیین است.تخم مرغ همچنین دارای بیوتن و ویتامین B12 است که برای سلامت پوست و مو لازمند. برای دریافت ویتامین B ، آهن و روی میتوان از سبزیجات تازه استفاده کرد .

 

گوجه سبز غنی از ویتامین C ،اسید مالیک و اسید سیتریک است،امّا مصرف زیاده از حدّ آن باعث نفخ معده می شود.با مصرف 100 گرم از آن ،5%ویتامین آ ،2.1% ویتامین ب1 ،1.9 درصد ویتامین ب2 ،نیاسین،13% ویتامین ث ،5.1%کلسیم ،2.2% فسفر،5%آهن، و 3.6 % پتایم مورد نیاز در روز تأمین میشود.


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, | 12:21 | نویسنده : عرفان قلی پور 14ساله از آ.ش اهر |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.